maanantai 7. huhtikuuta 2014

Käsitteet, osa 1

Hei taas lukijat,
Tänään haluan selventää hiukan eri termejä, joita kansantaloudessa käytetään. Nämä on hyvä muistaa edes jotenkin. Yritän selvittää termit mahdollisimman selkeästi.

***

INFLAATIO = rahan ostovoiman heikentyminen sekä siitä aiheutuvaa hintojen nousua. Inflaation myötä rahan ostovoima heikkenee ja rahamääräiset säästöt menettävät arvoaan.
Jos palkkoja ei koroteta, reaalitulo alenee inflaation myötä. Mutta toisaalta reaaliomaisuuden nimellinen arvo kasvaa.
Esimerkiksi jos sinulla on ennen inflaatiota 10€ rahaa, ja inflaatio laskee rahan arvoa 10% sinulla on todellisuudessa vähemmän rahaa käytettävissä. Et saa rahalla enää niin paljon kuin ennen inflaatiota. Jos ennen sait 10€ kilon hedelmiä, inflaation jälkeen saat enää 900 grammaa.
Eniten inflaatiosta kärsivät säästäjät, kun säästössä olevalla rahalla ei saa enää samaa määrää hyödykkeitä kuin aikaisemmin. Lisäksi inflaatio vaikuttaa negatiivisesti ulkomaiseen hintakilpailuun, jolloin tuotteita on vaikeampi myydä ulkomaille. Lisäksi se vaikeuttaa valtioiden, kuntien, yritysten ja yhteisöiden talouden hoitoa. Näiden on vaikeampi ennustaa ja tehdä pidempiä aikaisia taloudellisia suunnitelmia.
Inflaatiosta hyötyvät eniten velalliset, koska inflaatio pienentää velan todellista arvoa.

Inflaation syntyä selitetään muun muassa rahan kvantiteettiteorialla, kysyntäinflaatiolla sekä kustannusinflaatiolla.

***

Rahan KVANTITEETTITEORIA kertoo rahan tarjonnan vaikuttavan suoraan talouden hintatasoon. Joten mitä enemmän rahaa taloudessa liikkuu, sitä korkeampi on yleinen hintataso. Jos itse myisit autoasi ja tiedät autosi olevan 2000€ arvoinen, mutta huomaat samanlaisista pyydettävän 3000€, tulet sinäkin pyytämään autostasi 3000€.

KYSYNTÄINFLAATIO tarkoittaa, että hintojen nousu johtuu tuotteiden ja palveluiden kysynnän kasvamisesta tarjontaa nopeammin. Se myös nostaa hintoja.
Kun aikoinaan pienenä poikana kaikki ostivat Pokemon – kortteja, yksittäisten korttien hinnat olivat korkeimmillaan satoja markkoja, kun taas paketillinen kortteja maksoi parikymmentä markkaa. Nykyään nämä kalliit kortit maksavat yhtä paljon kuin ilma, mutta nämä korttipaketit maksavat ilmeisesti vieläkin sen ”parikymmentä markkaa”.
Kysyntä luo tarjontaa.

KUSTANNUSINFLAATIO tarkoittaa kustannusten kohoamisesta johtuva yleinen hintatason nousu. Tärkeimpinä kustannustekijöinä ovat tällöin työvoima- ja raaka-ainekustannukset.
Suomessa tämä on ollut yksi syy, jonka vuoksi esimerkiksi Nokia on siirtänyt käytännössä kaiken tuotannon pois Suomesta. On halvempi tuottaa puhelimia muualla.

***

DEFLAATIO on inflaation vastakohta. Deflaatiossa kuluttaja hinnat laskevat, eli samalla rahalla saa enemmän (rahan arvo nousee) tai rahamäärä nousee, mutta hinnat pysyvät samana. Markkinoilla oleva rahamäärä pienenee suhteessa markkinoilla tarjolla oleviin hyödykkeisiin. Deflaatiota pidetään negatiivisena, koska silloin kulutus vähenee ja se taas vaikuttaa yritysten halukkuuteen investoida, koska oletetaan hintojen laskevan edelleen. Voidaankin sanoa, että deflaatio nostaa työttömyyttä.

DEVALVAATIO tarkoittaa kotimaan valuutan tarkoituksenmukaista heikentämistä suhteessa ulkomaisiin valuuttoihin. Tarkoituksena on parantaa kotimaan vientiä ja ostovoimaa.
Devalvaation hyödyt voivat hyvinkin lyhytnäköisiä, koska pitkään jatkuva devalvaatio ajaa maan talouden inflaatioon. Loppujen lopuksi inflaatiosta voidaan nousta devalvoimalla uudestaan, joten lopputulevana on jatkuva inflaatio-devalvaatio kierre.
Suomessa markkaa on devalvoitu sodan jälkeen monesti. Nykyään Suomi ei voi devalvoida omaa valuuttaansa, koska Suomi ei voi devalvoida euroa. Euro on kelluva valuutta, jonka arvo määräytyy markkinoiden mukaan.
Jos euroa haluaa heikentää, silloin pitäisi laskea markkinoille liikaa valuuttaa, jolloin syntyy inflaatio.

REVALVAATIO on valuutan arvon korotusta muihin valuuttoihin nähden. Revalvaation voi tehdä vain sellaiselle valuutalle, jonka arvo on kiinnitetty. Euroa ei voi revalvoida, vaan euron arvon lisääntymistä kutsutaan valuutan vahvistumiseksi.

***

MONOPOLI = tilanne jossa markkinoilla on pelkästään yksi tietyn palvelun tai tuotteen tarjoaja. Ominaisinta MONOPOLILLE on kilpailun puute ja usein tästä johtuva hintataso sekä vähäinen tuotannon määrä.
ESIMERKKINÄ: Julkiset palvelut kuten rautatiet tai vesilaitokset.

MONOPSONI = tilanne jossa markkinoilla on vain yksi tietyn tuotteen tai palvelun ostaja.
Ominaisinta MONOPSONILLE on, että ostajalla on markkinavoimaa, koska se voi vaikuttaa hintaan omalla ostokäyttäytymisellä.
ESIMERKKINÄ: Raaka-aine markkinat, aseteollisuus

DUOPOLI = tilanne jossa markkinoilla toimii kaksi tietyn tuotteen tai palvelun tarjoajaa.
Ominaisinta DUOPOLILLE on, että markkinoilla toimivat yritykset noudattavat samankaltaista strategiaa. Duopolistisen markkinoiden hinnat saattavat vaihdella merkittävästi.
ESIMERKKINÄ: Päivittäistavarakauppaketjut S- ja K-ryhmät. He hallitsevat alaa noin 80% osuudella.

DUOPSONI = tilanne jossa markkinoilla on kaksi tietyn tuotteen tai palvelun ostajaa.
Ominaisinta DUOPSONILLE on, että markkinoilla on kaksi suurta ostajaa, joista myyjä on riippuvainen. Ostajat pystyvät vaikuttamaan ostokäyttäytymisellä tuotteiden tuottamiseen sekä hintaan.
ESIMERKKINÄ: Aseteollisuus

OLIGOPOLI = tilanne jossa markkinoilla on vain muutama tietyn palvelun tai tuotteen tarjoajaa.
Ominaisinta OLIGOPOLILLE on kilpailun vähyys ja tästä johtuva epäluonnollisen korkea tai matala hintataso sekä vähäinen tuotannon määrä.
ESIMERKKINÄ: Pohjoismaiset sähkömarkkinat ovat oligopoliset.

OLIGOPSONI = kilpailutilanne, jossa markkinoilla on useita tietyn palvelun tai tuotteen ostajia, joilla on pienen ryhmänsä vuoksi markkinavoimaa vaikuttamaan hintojen määräytymiseen.
ESIMERKKINÄ: Vähittäiskaupan keskusliikkeet

TÄYDELLINEN KILPAILU on markkinamuoto, jossa yksikään kuluttaja tai tuottaja ei kykene vaikuttamaan hyödykkeen hintaan jonka hinta on aina taloudellisesti kannattavin, mutta samalla alin mahdollinen.
Tällöin hinta vastaa hyödykkeen tuotannonkustannuksia ja hyödykettä tuotetaan suurin mahdollinen määrä ja näin ollen saadaan paras mahdollinen taloudellinen lopputulos.
Täydellisen kilpailun toteuttamine on näin ollen käytännössä mahdotonta, sillä lähimmäs täydellistä kilpailua pääsevät rahoitusmarkkinat, mutta edes suuret pankit eivät voi vaikuttaa vaihdettujen arvopapereiden hintoihin.
Täydellinen kilpailu on teoria, mutta se ei voi toteutua nykymaailman markkinoilla.

***

BKT eli bruttokansantuote on valtion tuotannon mittari. Sen avulla pystytään ennustamaan kasvua sekä talouden heikentymistä, kuten talouden kasvu, laman sekä taantuman. Se kuvaa maan tuotantoa, kulutusta sekä varallisuutta.

Ja sitten yksi termi, jota kysyttiin politiikoilta. Kaikki eivät edes tienneet mitä se tarkoittaa…
TASE on kuvaa yrityksen varallisuutta.  Se kerto yrityksen omaisuuden ja velkojen arvoa tiettynä aikana. Se kertoo onko kassassa rahaa ja mistä yrityksen varallisuus on hankittu.

Mielenkiintoista on, että poliitikot ketkä eivät ymmärrä tätä, eivät oikeasti voi toimia työssään, jossa taloudellinen osaaminen on melkein jopa tärkein osaamisalue tällä hetkellä.

Minulla on yksi loistava teksti koulusta, jossa selitetään hyvin yrityksen johtamista  helpottavien tunnuslukujen merkitys. Jaan sen joku toinen päivä – siihen saakka:

Pysy kanavalla!















- Venetsian Paroni -

7.4.2014

PS. Koululaiset, älkää kopioiko, koska silloin menette sieltä mistä aita on matalin ja se ei tule koskaan kehittämään teistä ammattilaisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asiattomat kommentit muille sivuille. Muista kunnioittaa muita ihmisiä.