Hei taas lukijat,
Tänään haluan selventää hiukan eri termejä, joita
kansantaloudessa käytetään. Nämä on hyvä muistaa edes jotenkin. Yritän
selvittää termit mahdollisimman selkeästi.
***
***
INFLAATIO = rahan ostovoiman heikentyminen sekä siitä
aiheutuvaa hintojen nousua. Inflaation myötä rahan ostovoima heikkenee ja
rahamääräiset säästöt menettävät arvoaan.
Jos palkkoja ei koroteta, reaalitulo alenee inflaation
myötä. Mutta toisaalta reaaliomaisuuden nimellinen arvo kasvaa.
Esimerkiksi jos sinulla on ennen inflaatiota 10€ rahaa, ja
inflaatio laskee rahan arvoa 10% sinulla on todellisuudessa vähemmän rahaa
käytettävissä. Et saa rahalla enää niin paljon kuin ennen inflaatiota. Jos
ennen sait 10€ kilon hedelmiä, inflaation jälkeen saat enää 900 grammaa.
Eniten inflaatiosta kärsivät säästäjät, kun säästössä
olevalla rahalla ei saa enää samaa määrää hyödykkeitä kuin aikaisemmin. Lisäksi
inflaatio vaikuttaa negatiivisesti ulkomaiseen hintakilpailuun, jolloin
tuotteita on vaikeampi myydä ulkomaille. Lisäksi se vaikeuttaa valtioiden,
kuntien, yritysten ja yhteisöiden talouden hoitoa. Näiden on vaikeampi ennustaa
ja tehdä pidempiä aikaisia taloudellisia suunnitelmia.
Inflaatiosta hyötyvät eniten velalliset, koska inflaatio
pienentää velan todellista arvoa.
Inflaation syntyä selitetään muun muassa rahan
kvantiteettiteorialla, kysyntäinflaatiolla sekä kustannusinflaatiolla.
***
Rahan KVANTITEETTITEORIA kertoo rahan tarjonnan vaikuttavan
suoraan talouden hintatasoon. Joten mitä enemmän rahaa taloudessa liikkuu, sitä
korkeampi on yleinen hintataso. Jos itse myisit autoasi ja tiedät autosi olevan
2000€ arvoinen, mutta huomaat samanlaisista pyydettävän 3000€, tulet sinäkin
pyytämään autostasi 3000€.
KYSYNTÄINFLAATIO tarkoittaa, että hintojen nousu johtuu
tuotteiden ja palveluiden kysynnän kasvamisesta tarjontaa nopeammin. Se myös
nostaa hintoja.
Kun aikoinaan pienenä poikana kaikki ostivat Pokemon –
kortteja, yksittäisten korttien hinnat olivat korkeimmillaan satoja markkoja,
kun taas paketillinen kortteja maksoi parikymmentä markkaa. Nykyään nämä kalliit
kortit maksavat yhtä paljon kuin ilma, mutta nämä korttipaketit maksavat
ilmeisesti vieläkin sen ”parikymmentä markkaa”.
Kysyntä luo tarjontaa.
KUSTANNUSINFLAATIO tarkoittaa kustannusten kohoamisesta
johtuva yleinen hintatason nousu. Tärkeimpinä kustannustekijöinä ovat tällöin
työvoima- ja raaka-ainekustannukset.
Suomessa tämä on ollut yksi syy, jonka vuoksi esimerkiksi
Nokia on siirtänyt käytännössä kaiken tuotannon pois Suomesta. On halvempi
tuottaa puhelimia muualla.
***
DEFLAATIO on inflaation vastakohta. Deflaatiossa kuluttaja
hinnat laskevat, eli samalla rahalla saa enemmän (rahan arvo nousee) tai
rahamäärä nousee, mutta hinnat pysyvät samana. Markkinoilla oleva rahamäärä
pienenee suhteessa markkinoilla tarjolla oleviin hyödykkeisiin. Deflaatiota
pidetään negatiivisena, koska silloin kulutus vähenee ja se taas vaikuttaa
yritysten halukkuuteen investoida, koska oletetaan hintojen laskevan edelleen.
Voidaankin sanoa, että deflaatio nostaa työttömyyttä.
DEVALVAATIO tarkoittaa kotimaan valuutan tarkoituksenmukaista
heikentämistä suhteessa ulkomaisiin valuuttoihin. Tarkoituksena on parantaa
kotimaan vientiä ja ostovoimaa.
Devalvaation hyödyt voivat hyvinkin lyhytnäköisiä, koska
pitkään jatkuva devalvaatio ajaa maan talouden inflaatioon. Loppujen lopuksi
inflaatiosta voidaan nousta devalvoimalla uudestaan, joten lopputulevana on
jatkuva inflaatio-devalvaatio kierre.
Suomessa markkaa on devalvoitu sodan jälkeen monesti.
Nykyään Suomi ei voi devalvoida omaa valuuttaansa, koska Suomi ei voi
devalvoida euroa. Euro on kelluva valuutta, jonka arvo määräytyy markkinoiden
mukaan.
Jos euroa haluaa heikentää, silloin pitäisi laskea
markkinoille liikaa valuuttaa, jolloin syntyy inflaatio.
REVALVAATIO on valuutan arvon korotusta muihin valuuttoihin
nähden. Revalvaation voi tehdä vain sellaiselle valuutalle, jonka arvo on
kiinnitetty. Euroa ei voi revalvoida, vaan euron arvon lisääntymistä kutsutaan
valuutan vahvistumiseksi.
***
MONOPOLI = tilanne jossa markkinoilla on pelkästään yksi
tietyn palvelun tai tuotteen tarjoaja. Ominaisinta MONOPOLILLE on kilpailun
puute ja usein tästä johtuva hintataso sekä vähäinen tuotannon määrä.
ESIMERKKINÄ: Julkiset palvelut kuten rautatiet tai
vesilaitokset.
MONOPSONI = tilanne jossa markkinoilla on vain yksi tietyn
tuotteen tai palvelun ostaja.
Ominaisinta MONOPSONILLE on, että ostajalla on
markkinavoimaa, koska se voi vaikuttaa hintaan omalla ostokäyttäytymisellä.
ESIMERKKINÄ: Raaka-aine markkinat, aseteollisuus
DUOPOLI = tilanne jossa markkinoilla toimii kaksi tietyn
tuotteen tai palvelun tarjoajaa.
Ominaisinta DUOPOLILLE on, että markkinoilla toimivat
yritykset noudattavat samankaltaista strategiaa. Duopolistisen markkinoiden
hinnat saattavat vaihdella merkittävästi.
ESIMERKKINÄ: Päivittäistavarakauppaketjut S- ja K-ryhmät. He
hallitsevat alaa noin 80% osuudella.
DUOPSONI = tilanne jossa markkinoilla on kaksi tietyn
tuotteen tai palvelun ostajaa.
Ominaisinta DUOPSONILLE on, että markkinoilla on kaksi
suurta ostajaa, joista myyjä on riippuvainen. Ostajat pystyvät vaikuttamaan
ostokäyttäytymisellä tuotteiden tuottamiseen sekä hintaan.
ESIMERKKINÄ: Aseteollisuus
OLIGOPOLI = tilanne jossa markkinoilla on vain muutama
tietyn palvelun tai tuotteen tarjoajaa.
Ominaisinta OLIGOPOLILLE on kilpailun vähyys ja tästä
johtuva epäluonnollisen korkea tai matala hintataso sekä vähäinen tuotannon
määrä.
ESIMERKKINÄ: Pohjoismaiset sähkömarkkinat ovat oligopoliset.
OLIGOPSONI = kilpailutilanne, jossa markkinoilla on useita
tietyn palvelun tai tuotteen ostajia, joilla on pienen ryhmänsä vuoksi markkinavoimaa
vaikuttamaan hintojen määräytymiseen.
ESIMERKKINÄ: Vähittäiskaupan keskusliikkeet
TÄYDELLINEN KILPAILU on markkinamuoto, jossa yksikään
kuluttaja tai tuottaja ei kykene vaikuttamaan hyödykkeen hintaan jonka hinta on
aina taloudellisesti kannattavin, mutta samalla alin mahdollinen.
Tällöin hinta vastaa hyödykkeen tuotannonkustannuksia ja
hyödykettä tuotetaan suurin mahdollinen määrä ja näin ollen saadaan paras
mahdollinen taloudellinen lopputulos.
Täydellisen kilpailun toteuttamine on näin ollen käytännössä
mahdotonta, sillä lähimmäs täydellistä kilpailua pääsevät rahoitusmarkkinat,
mutta edes suuret pankit eivät voi vaikuttaa vaihdettujen arvopapereiden
hintoihin.
Täydellinen kilpailu on teoria, mutta se ei voi toteutua
nykymaailman markkinoilla.
***
BKT eli bruttokansantuote on valtion tuotannon mittari. Sen
avulla pystytään ennustamaan kasvua sekä talouden heikentymistä, kuten talouden
kasvu, laman sekä taantuman. Se kuvaa maan tuotantoa, kulutusta sekä
varallisuutta.
Ja sitten yksi termi, jota kysyttiin politiikoilta. Kaikki
eivät edes tienneet mitä se tarkoittaa…
TASE on kuvaa yrityksen varallisuutta. Se kerto yrityksen omaisuuden ja velkojen
arvoa tiettynä aikana. Se kertoo onko kassassa rahaa ja mistä yrityksen
varallisuus on hankittu.
Mielenkiintoista on, että poliitikot ketkä eivät ymmärrä
tätä, eivät oikeasti voi toimia työssään, jossa taloudellinen osaaminen on
melkein jopa tärkein osaamisalue tällä hetkellä.
Minulla on yksi loistava teksti koulusta, jossa selitetään
hyvin yrityksen johtamista helpottavien
tunnuslukujen merkitys. Jaan sen joku toinen päivä – siihen saakka:
Pysy kanavalla!
- Venetsian Paroni -
7.4.2014
PS. Koululaiset, älkää kopioiko, koska silloin menette sieltä mistä aita on matalin ja se ei tule koskaan kehittämään teistä ammattilaisia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Asiattomat kommentit muille sivuille. Muista kunnioittaa muita ihmisiä.